Activitats educació ambiental

La deixalleria mòbil va a l'escola

LA DEIXALLERIA MÒBIL VA A L'ESCOLA és un programa que ofereix als centres educatius la possibilitat que la deixalleria mòbil visiti el centre escolar perquè els infants hi puguin portar residus. A més, aquesta visita es pot acompanyar d’una activitat didàctica.

Amb totes les mesures de prevenció per contenir la COVID-19, el programa ofereix activitats per educació infantil i els diferents cicles d'educació primària. Aquestes activitats tenen com a objectiu recollir residus, donar a conèixer la deixalleria fixa i la mòbil per dins, els residus que s'hi poden portar i la importància de la seva recollida.

 

OFERTA EDUCATIVA

 

  •  EDUCACIÓ INFANTIL- “Un tren carregat de...

Material: Un tren, un conte gegant i diversos objectes del propi conte.

Procediment i objectius:  Narració de la història de l’Ona i el tren que se li acaben les piles. Amb aquest conte es fa conèixer als alumnes més petits la deixalleria mòbil i perquè és important fer-la servir.

Durada: 30 minuts d’activitat + 30 minuts amb la mòbil. Total 1 hora.

*Si aquesta activitat es realitza a l’aire lliure, ha de ser damunt d’un terra llis perquè el tren pugui funcionar correctament.

 

  • CICLE INICIAL – “Els nostre residus”

Material: Plafó imantat amb les siluetes dels diferents contenidors de reciclatge, de rebuig i la deixalleria mòbil. Etiquetes imantades amb els dibuixos de diversos residus.

Procediment i objectius: Enganxar els diversos residus al destí adequat per tal de fer entendre quins residus van a cada contenidor, contextualitzar la deixalleria mòbil i fer conèixer per què és necessària i quins residus recull.

Durada: 1 hora d’activitat + 30 minuts amb la mòbil. Total 1 hora 30 minuts.

 

  • CICLE MITJÀ – “Les 3R”

Material: Etiquetes amb el nom de REDUCCIÓ, REUTILITZACIÓ i RECICLATGE. Cada “R” s’explica amb materials, productes i residus diversos propis de la recollida selectiva i de la deixalleria mòbil.

Procediment i objectius:  Fer conèixer i relacionar el significat de cada “R” amb les etiquetes i els diversos materials, productes i residus. Donar a conèixer els seus beneficis ambientals i l’ordre d’importància. Fer saber quins residus recull la deixalleria i quines “R” es poden practicar fent-ne ús.

Durada: 30 minuts d’activitat + 30 minuts amb la mòbil. Total 1 hora.

 

  • CICLE SUPERIOR –Monogràfic de l’oli vegetal

Material: diversos pots que contenen: olives, oli d’oliva, oli utilitzat, barreja d’aigua-oli-peix de plàstic, biodièsel, una pastilla de sabó i una capsa amb una pregunta.

Procediment i objectius:  a tracten preguntes sobre l’origen, propietats i usos de l’oli vegetal, què passa si es barreja oli i aigua, les conseqüències de llençar-lo per l’aigüera i quins beneficis i en què es pot transformar l’oli si es porta a la deixalleria. Es pot aprofundir en un residu i, també, informar dels residus que recull la deixalleria mòbil.

Durada: 30 minuts d’activitat + 30 minuts amb la mòbil. Total 1 hora.

 

  • CICLE SUPERIOR – Monogràfic de les piles de botó

Material: diversos pots que contenen cinabri, mercuri, piles de botó de mercuri i una capseta amb una pregunta.

Procediment i objectius: a través de preguntes sobre la composició de les piles de botó, l’origen del mercuri, les conseqüències de no reciclar-lo i de com i quant pot contaminar una pila de botó, es pot aprofundir en un residu i, també, informar dels residus que recull la deixalleria mòbil.

Durada: 30 minuts d’activitat + 30 minuts amb la mòbil. Total 1 hora.

 

  • EDUCACIÓ PRIMÀRIA (tots els nivells) – Els residus de la deixalleria i la seva transformació

Material: Un plafó, etiquetes i dibuixos dels residus que van a la deixalleria,  i imants de diferents colors relacionats amb el procés que hauran seguit.

Procediment i objectius: A partir dels residus que porta l’escola i l’alumnat, s’identifiquen els que es poden portar a la deixalleria, en què es transformaran i el procés que seguiran: reutilització, reciclatge i/o descontaminació. Amb aquesta activitat es coneixen els residus que recull la deixalleria i la importància d’aquesta recollida.

Durada: 1 hora d’activitat + 30 minuts amb la mòbil. Total 1 hora 30 minuts.

Aquesta activitat es pot adaptar a educació infantil.

 

  • EDUCACIÓ PRIMÀRIA (tots els nivells) – Fixa’t amb la fixa.

Material:  La pròpia deixalleria fixa i la deixalleria mòbil. Caixa amb diferents tipus de residus i safates. Caixa amb residus representatius.

Procediment i objectius: Fer conèixer la deixalleria fixa i la deixalleria mòbil, la seva necessitat, els residus que es recullen, com es tracten i les diferències entre les dues. Es comença l’activitat fent una classificació dels residus que poden anar a la deixalleria i els que no. Amb la deixalleria mòbil al costat, es comparen els dos serveis i es fa un reflexió sobre la importància del servei, qui en pot fer ús, horaris, residus admesos, entre d’altres. A continuació, es fa la visita a la deixalleria fixa passant pels diferents espais i s’hi van dipositant els residus que ha portat l’alumnat. S’explica per què cal recollir-los i quin tractament rebran. També es va èmfasi en el projecte de reutilització de la deixalleria.

Durada  total: 1 hora

Aquesta activitat es pot adaptar a educació infantil.

 

En finalitzar cada una de les activitats, l’alumnat podrà conèixer la deixalleria mòbil i com s’hi han de dipositar els residus que ha portat. Per això, és important incentivar a l’alumnat perquè porti residus de casa.

També podeu demanar que la deixalleria mòbil vingui al centre a recollir residus, sense fer cap activitat. En aquest cas, grups classe, representants de cada classe i/o el propi personal del centre poden portar els residus a la deixalleria.

 

 MESURES PER CONTENIR LA COVID-19

Què cal tenir en compte?

  • L’activitat es realitza amb el grup bombolla establert per l’escola.
  • Durant la visita de la mòbil a l’escola sempre hi ha de ser present un/a responsable/a del grup estable amb el qual es fa l’activitat.
  • Les activitats les desenvolupa la persona encarregada de la deixalleria mòbil seguint les mesures de prevenció establertes pel Departament de Salut.
  • S’han adaptat les activitats a les mesures de prevenció per contenir la COVID-19.
  • Per calendaritzar les activitats es té en compte, com a mesura preventiva, que el material de les activitats que ho requereixen passi la quarantena de 72 hores entre un ús i el següent.
  • Es preveu realitzar les activitats dins el recinte escolar i, a poder ser, en un espai exterior per assegurar una bona ventilació. Si no es poden realitzar en un espai exterior, les activitats es realitzaran a l’aula o lloc interior equivalent.
  • Per la recollida de residus, l'encarregat/da de la deixalleria mòbil tindrà preparada una caixa a fora perquè els alumnes hi dipositin els residus que porten i, posteriorment, l’encarregat/da els dipositarà al seu contenidor o caixa corresponent.

COM RESERVAR LES ACTIVITATS:

Les franges horàries disponibles per poder venir al centre escolar a fer una visita, recollir residus i/o fer una activitat són:

  • Dilluns: matí de 9h a 13h i tarda de 15h a 17h
  • Dimarts: matí de 9h a 13h
  • Dimecres: tarda de 15h a 17h
  • Dijous: tarda de 15h a 17h
  • Divendres: matí de 9h a 13h

Si esteu interessats en que la deixalleria mòbil visiti la vostra escola ompliu el formulari següent i aviat ens posarem en contacte amb vosaltres.  FORMULARI D'INSCRIPCIÓ

Per qualsevol informació o aclariment, no dubteu en posar-vos en contacte a través del correu gisela.llaurado@consorcidelbages.cat o trucant al telèfon 606143881.